lördag 21 januari 2017

Virtual Regatta Vendée Globe


Tredje vändan för mig (eller är det fjärde? Hårddiskkrasch…).

Seglingen 2008/2008 kom jag på 6.233:e plats med tiden 98 dygn, 1 timme och 15 minuter.
Det motsvarar en 5:e plats i det riktiga racet och vinnaren där var Michel Desjoyeaux med tiden 84 dygn, 3 timmar och 8 minuter dvs 13 dygn och 22 timmar före mig…

Seglingen 2012/2013 kom jag på 9.447:e plats med tiden 79 dygn, 14 timmar och 3 minuter.
Det motsvarar en 3:e plats i det riktiga racet och vinnaren där var François Gabart med tiden 78 dygn 2 timmar och 16 minuter dvs 1 dygn 11 timmar och 47 minuter före mig…

Seglingen 2016/2017 kom jag på 22.244:e plats med tiden 75 dygn, 10 timmar och 46 minuter.
Det motsvarar en 3:e plats i det riktiga racet och vinnaren där var Armel Le Cléac’h med tiden 74 dygn, 3 timmar och 35 minuter dvs 1 dygn, 7 timmar och 11 minuter före mig. Trenden är trevlig för trots att den riktiga vinnaren seglar allt snabbare så kommer jag allt närmare ;-)

Konkurrensen i Virtual Regatta har blivit allt tuffare (nu över 440.000 deltagare!) så en bättre segling innebär inte automatiskt att man får en bättre placering. Eftersom jag sover gott på nätterna och seglar helt manuellt utan routingprogram så har jag bestämt mig för att segla mot mig själv – och även mot de riktiga båtarna. Däremot så kör jag mitt eget race och den senaste seglingen har jag gjort några rejäla missar men andra saker har gått bra. När Armel Le Cléac’h rundade Kap Horn låg jag t ex 1.800 nm efter och när han gick i mål hade jag ca 300 nm kryss kvar till mål.

Några gånger har jag sagt att jag inte ska segla virtuellt fler gånger men efter ett tag suger det igen. Det är kul att försöka navigera sig fram på haven med hjälp av väderprognoser och polardiagrammen. Testa också olika båttyper för det som lönar sig med en 30-meters trimaran fungerar inte med en Mini 650. De nya IMOCA Open 60 ligger närmare flerskrovsbåtar så det lönar sig ofta att segla en lång omväg om farten ökar.


En kommentar om det riktiga racet där Armel Le Cléac’h och Alex Thomson seglat mycket jämt hela varvet runt. Alex T skadade styrbords foil en bit ner på Södra Atlanten och tappade då fart på babords bog. Ändå har han hållit både humör och fart uppe så han hotat Armel ända in på Biscaya. Armel är en värdig vinnare och givetvis så måste man ha grejer som håller men i det här fallet var det bara otur att Alex drabbades. Hade båten varit hel tror jag att Alex vunnit den här gången.

Avslutar med ett stort grattis till Jeppe H som gjorde en fantastisk segling och till Sam V för mycket kul sparring hela varvet runt!

Läs mer:

1 kommentar:

  1. Tack för god matchning! Har intryck att årets VVG var närmare verkliga förhållanden än för fyra år sedan. Ändå kom den virtuella segraren i mål två dygn före den verkliga. Det lönar sig nog med automatiska segelbyten :-). Intressant ändå att de riktiga båtarna ledde fram till Kap Horn, sedan fick de virtuella en himla fart.

    Oavsett ger VVG ytterligare en dimension när man följer planetens coolaste kappsegling!

    SvaraRadera