söndag 28 augusti 2016

Solo nonstop jorden runt

Inte nonstop jorden runt men en härlig solosegling på Bråviken...

Jag skrev tidigare om solosegling jorden runt och nu är det faktiskt två stycken svenskar som planerar eller försöker få till varsitt försök. Ingen svensk har hittills seglat solo nonstop jorden runt.

Anders Eriksson får väl räknas som ett säkert kort eftersom han har både båt och budget klar. Han siktade först på att vara med på Golden Globe Race men efter att ha tagit del i de rigorösa bestämmelserna valde han att avstå och planerade att segla på egen hand. GGR har strikta regler för vilka båtar som får vara med (material, tillverkningsdatum mm) och all utrustning ska vara från rätt tidsera. Senare annonserades ett annat race eller snarare en community som vill hedra Bernard Moitessier genom att segla runt jorden 50 år efter hans segling. Här är nästan allt fritt förutom viss startperiod. Anders har nu anslutit sig dit och seglar en OR40 stålketch och siktar på 8 månaders (240 dygn) segling med start hösten 2018.

Magnus Reslow är ett lite mer osäkert kort eftersom båt och budget inte är säkrat än. Han har seglat mycket även på stora vatten men är kanske mest känd för sin 85 dygns segling från Bergen i Norge till Kanarieholmarna i en havsfidra. Då hade han varken någon form av vindroder/självstyrning eller bra segel. Nu finns det skisser på modifieringar av en Vega på hans Facebooksida. Kanske blir det en sådan? Problemet är väl att få plats med all utrustning och proviant för den planerade 300-dygns seglingen. Startdatum angivet till sommaren 2017.

Uppdatering 2018-03-14:
Magnus Reslow har lagt planerna för jorden runtsegling på hyllan.

Det finns ingen bestämd bana för vad som räknas som jorden runtsegling men att segla ett varv från Sydney och tillbaka räknas inte. Allmänt är att man ska vara både på södra och norra halvklotet dvs passera ekvatorn/doldrums. Några hållpunkter som verkar vara accepterade är att man ska segla en bana som är minst 21.600 nm. Jules Verne Trophy har linjen mellan Lizard Point (England) och Créac'h Lighthouse (Frankrike) som start/mållinje. Då blir banan runt 27.000 nm seglad väg.

Minsta båt som seglats solo nonstop jorden runt är, vad jag vet, Allesandro Di Benedetto i en ombyggd Mini 650 där han förlängt ruffen över hela sittbrunnen.
http://www.alessandrodibenedetto.net/index.php?lang=en


Hör ni om fler som planerar solo nonstop jorden runt så skriv gärna en kommentar och helst med länk till mer information.

Komplettering 2016-10-30:
Fick tips i en kommentar om Carl Rosell som 20 oktober (i år) startade ett försök till solo nonstop jorden runt från Falmouth i England. Han seglar en Storfidra - dvs storasyster till Havsfidran som bl a Åke Mattsson och Olle Landsell seglat över Atlanten. Planerad tid ca 9 månader så kring midsommar kanske vi kan börja spana efter hans båt i Svenska vatten igen. Han avser att uppdatera sin hemsida en gång i veckan. Det var kul att läsa om förberedelserna med antal tandkrämstuber osv som många aldrig skriver något om!
Carl Rosell gav upp sin segling söder om Afrika och vände tillbaka till Kapstaden pga trasigt vindroder. Innan dess hade han kört motor genom ett par stiltjeområden så han tog det här med "segla" på ett sätt som inte skulle gett honom titeln som förste svensk som seglade solo nonstop jorden runt även om han kommit runt.
http://www.mobileyachtservice.se/vaerldsomsegling.html

Läs mer:

Golden Globe Race:

Jules Verne Trophy:

söndag 21 augusti 2016

Arkö Runt 2016

Vinduppgift 50 minuter före första start: http://vivadisplay.sjofartsverket.se/#station=10

Jag har inte skrivit här under sommaren och får ta en funderare på hur jag ska göra i fortsättningen. Men under tiden kan ni få läsa lite om Arkö Runt 2016.

Tyvärr var jag inte med utan var hemma i sängen sen i onsdags. Men via AIS, väderprognoser, vindrapporter mm kunde jag till viss del följa tävlingen ändå.

Prognoserna hade varit väldigt skiftande men blev mer likalydande kvällen före start. Dåligt med vind på morgonen men sedan ökande upp mot 7 m/s under dagen. Riktningen skulle ligga mellan S och SO.

På morgonen var visserligen riktningen SV men vindstyrkan var 0,5 m/s och det var mycket dålig sikt. Sikten hann komma tillbaka och vinden vridit över till SO till första start 09:30 men däremot var det fortfarande nästan ingen vind. Hemma så led jag med 1:a och 2:a startgrupp då de inte hunnit kryssa ut till Klashällan (1,2 nm) innan 4:a och sista start gick 11:00. Bottenrekord för VMG?

Vinden kom och jag tror riktningen vred aningen mot SSO så det blev en ganska bra sträckbog söderut över Bråviken. Dimman kom tillbaka en stund och deltagare rapporterade efteråt om spänningen att lita på GPS med skärgårdsnavigering i 5 knop och < 100 meter sikt.

Vid Lotsstationen på Arkö åkte undanvindssegel upp inför länsen till Anholmspricken. Några AIS:er gick raka spåret men många gjorde några korta gippar för att få bättre skärning. Den korta biten mellan pricken och Skäret var en sträckbog med aningen utsläpp och sedan åkte nylonen upp igen.

Nu blåste det uppåt 5-7 m/s och från Grässkären till Klashällan blev det Följa-John med 60-70° TWA (vindvinkel) och sedan gipp och upp med nylonet in till mål.

Totalresultatet var i stort sett klart redan när arrangören släppte iväg start 1 på utsatt tid. Att vara kappseglingsarrangör är inte lätt och de får ofta kritik även när de gör bra saker. Själv hade jag nog funderat på att senarelägga starterna och trycka ihop dem med kanske 10 minuter mellan varje. Första start 10:30 och sista 11:00 hade gett alla klasserna likvärdig vind att segla på och de 4-5 prognoser jag tittade på visade att det varit en bra strategi. Men det är lätt att skriva en sådan här sak i efterhand när man varit armchair adventurer…

OXSS brukar arrangera kappseglingar på ett bra sätt och har även visat att man tänker till när något gått fel som t ex 2012 när enbart en båt hann in i mål trots att vi då seglade med 4,2 knop i snittfart. Efter det kom möjligheten att korta av banan vilket inte fanns tidigare. Jag är övertygad om att hjärntrusten i klubben kommer att utvärdera även det här och nästa år presentera en ”Plan B” även för starterna!


Niklas med bloggen Tangosailing har skrivit en bra redogörelse av deras segling:

Resultatlista: