lördag 9 januari 2016

Undanvindssegel


Maxi 777 med Doyle gennaker och Seldénpeke på 131 cm

Det finns många erfarenheter och åsikter om undanvindssegel. Jag har kört mycket spinnaker (symmetrisk) i många år och ser både för- och nackdelar med det seglet. Jag fick prova assymetrisk på fast peke på en J/105 för ett antal år sedan. Det kändes svårt men ändå lockande, speciellt för solosegling eftersom man normalt gippar en sådan utan att gå fram på fördäck.

Segelmakarna kallar seglen olika och internationellt används ordet gennaker annorlunda än i Sverige. Definitionen i det svenska SRS är att;
- en spinnaker är symmetrisk både i liklängder och buk (nytt 2016),
- en assymetrisk spinnaker har olika liklängder, buken mäts inte och den halsas från svängbar bom/peke.
- en gennaker har olika liklängder, buken mäts inte och den halsas från fast peke i båtens centrumlinje.

Fördelen med spinnaker är att man får ut den effektivare i lovart på länsen med hjälp av bommen/svängbara peket. Gennakern (länsmodell eller "runner") är sydd så att den svänger ut mot lovart när man släpper på skot och släpper upp halsen (tackline) men det är svårare att lära sig...

Gennakerns fördel är brantare bogar eftersom seglet är sytt med bättre släpp (mindre buk i bakre delen av seglet).

En vedertagen "sanning" är att man måste ha en gennaker mer än motsvarande antal spinnakers för att täcka alla vindstyrkor och vinklar. Min kommentar till det är att segelmakarna nu lärt sig sy gennakers effektivare samt att vid solosegling handlar det om att minimera segelbytena.

Min erfarenhet är att hissning och nedtagning är lika enkel (eller svår) oavsett om det är spinnaker eller gennaker. Det som skiljer är gippen där en person måste fram till masten vid spinnakersegling medan man normalt sköter allt från brunn vid gennakergipp. Det jobbigaste är gipp med asymetrisk spinnaker på spinnakerbom för då måste man först "avlasta" med en tackline som håller i halshornet, när man tar bort spinnakerbommen, sen gippar man seglet och fäster bommen på nya lovartssidan och släpper upp tackline. Har man svängbart peket typ Mini 650, Class 40 eller Bull 7000 så kan man sköta allt från brunnen.

När jag transportseglade kompisens Contrast 33:a funderade jag ut en metod för att underlätta nedtagning av vanligt spinnaker. Ha riktigt långa suggor och börja med att ta tag i läsuggan mellan skot och relingsblocket. Dra bak den slingan och lägg den över lä rufftaksvinsch. När ni lägger av lovart så dra samtidigt åt suggan max så åker lähornet in till rufftaket. Sen är det inte bråttom utan samla ihop underliket först sen ner med fallet.

Vid hissning är det viktigt att snabbt få fram lovart oavsett om det handlar om spinnaker eller gennaker. Dra alltså fram halshornet/lovartshorn så långt som möjligt innan ni börjar hissa och dra sen gärna både fall och lovartsgaj/tackline när seglat kommit upp en bit. Får man fram seglet innan det går i topp så är risken betydligt mindre för timglas.

Jag är mycket nöjd med bytet från spinnaker till gennaker och det har gjort att jag hissat seglet fler gånger än vad jag skulle gjort om jag haft kvar spinnakerbommen som behövt fixas med på däck. Gipparna tar ett tag att lära sig när man ska släppa skotet och när man kan börja dra det nya skotet. Jag har monterat spärrblock framför brunnen så jag kan stå med rorkulten mellan knäna och hålla i skoten i varsin hand. Gamla läskotet kopplar jag ur spärren på så den kan löpa ut snabbt och storen får gippa på egen hand när den vill (kom ihåg att ducka för bommen...). Jag låter skotet löpa ut när jag börja svänga och tar sedan hem när jag passerat in på nya bogen. Tar jag hem för tidigt så blir det ofta trassel runt förstaget. Det trasslet är odramatiskt att reda ut men man måste fram till förstaget...

En viktig sak med gennaker är att ett långt peke är bättre än ett kort. Jag gick upp ett snäpp i dimension när jag köpte peke för att kunna få ut maxlängd. Nu är det 131 cm framför förstaget. Ett långt peke gör också att förliket inte är lika vertikalt utan ger mer lyft så stäven gräver inte ner lika mycket som på en brant/hård spinnakerbog med bomlängd till förstagsinfästningen (SPL=J/FB).

Av de jag pratat med som inte varit nöjda med gennaker har i stort sett alla haft kort peke (ofta HP65) och ofta har de beställt en allroundgennaker. Våga beställ ett länssegel och komplettera sen med en Code 1 (eller Code Zero för fockbåtar) för branta vinklar.

Alla segelmakare säger att deras segel är bra eller bäst. Jag har seglat med många fabrikat genom åren och Gran spinnakrarna på Blåsningen och Doris har varit härliga men allra bäst är i alla fall den Doyle gennaker jag har nu. De har också sytt en fantastisk självslående fock och snart får jag den nya storen och hårdvindsfocken från Doyle ;-)

Läs mer om SRS:
http://www.svensksegling.se/Forbatagare/SRS/

Doyle segel:
http://www.doylesweden.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar