fredag 31 juli 2015

Archambault A27

Picture: http://www.wavelength.uk.com/sales-race-support/specifications/a27/

Det franska Archambaultvarvet gick i konkurs i våras men jag tror det hann produceras några A27:or så den kan dyka upp på begagnatmarknaden. Det är en båt som är värd ett bättre öde än nedläggning!

A27 marknadsfördes med både fast- och fällköl men vilka som hann produceras vet jag inte. En med fast köl var till salu i våras. Inuti finns förpik med toa under, pentryhurts och salongskojer.

Segelmässigt är det lämpligt med stor, två fockar och två gennaker. Då blir den hanterbar för shorthandedsegling och bör segla bra på de flesta bogar/vindstyrkor.

Med rätt dragbil och BE-körkort så är båten faktisk trailerbar!

Längd: 8,35 m
Bredd: 2,98 m
Djup: 1,75 m
Vikt: 2.150 kg
Köl: 828 kg
Stor: 24 m2
Fock: 19 m2
Gennaker: 80 m2

Engelsk representant som finns kvar:
http://www.wavelength.uk.com/sales-race-support/specifications/a27/

torsdag 30 juli 2015

JPK 998 Day Sailor

Picture: http://www.jpk.fr/?titre=jpk-998-day-sailor&mode=voilier_jpk&id=381

När arrangörerna för Tour de France a la Voile skulle ersätta den Beneteau Figaro II som användes utlyste de en tävling med vissa villkor i storlek mm. JPK-varvet var en av deltagarna i tävlingen med JPK 998. Archambault-varvet vann med sin M34 men JPK-varvet fortsatte utveckla kul båtar och satte sedan ett nytt däck på det fina 998-skrovet.

Nu är däck/sittbrunn mer anpassad för familje/shorthandedsegling med en aktre seglingsdel och en främre passagerardel. Invändigt är den spartansk med en V-koj i förpiken, en liten pentryhurts och två salongskojer. Ställ in en Porta-Potti så fungerar den att semestersegla med.

Båten är tillräckligt lätt för att fungera som fockbåt och kryssa bra även i ostkustens krabba vågor. Vikten gör också att den glider bra i lättvind och har möjlighet att surfa snabbt på undanvind.

Längd: 9,98 m
Bredd: 2,99 m
Djup: 2,10 m
Vikt: 2.850 kg
Köl: 1.400 kg
Krysställ: 68 m2
Spinnaker: 110 m2

Läs mer:
http://www.jpk.fr/?titre=jpk-998-day-sailor&mode=voilier_jpk&id=381

onsdag 29 juli 2015

Pogo 12.50

Picture: https://www.facebook.com/pages/Pogo-Chantier-Naval-Structures/263630182346?sk=timeline

Pogo 12.50 är cruisingversionen av Class 40-båten Pogo 40 S2. Det är samma skrov men resten är nytt. Kölen är en fällköl som gör att man kan torrsätta eller komma in i grunda vikar även med en så här stor båt. Riggen är utan akterstag för att man ska slippa problem vid gipp med fatheadstor. Kan ge lite sunkigt förstag men det får man kompensera med att ta stenhårt i toppvanten. Det finns en hårdvindsfock som sätts inrullad innanför det vanliga förstaget.

Pogo 12.50 har fått lovord i tidningstester och polardiagram jag sett visar att den är snabbare än X-41 på alla bogar i alla vindar och speciellt på undanvind. Det finns också ett antal härliga filmer på youtube…

Längd: 12,50 m
Bredd: 4,50 m
Djup: 1,20 - 3,00 m
Vikt: 5,5 ton
Stor: 63 m2
Fock: 44 m2
Hårdvindsfock: 27 m2
Aspinn: 155 m2
Gennaker: 85 m2

Läs mer:
http://www.pogostructures.com/en/cruising-sailboats/pogo-1250/

https://www.facebook.com/pages/Pogo-Chantier-Naval-Structures/263630182346?sk=timeline

tisdag 28 juli 2015

Egen segling


Var ut idag och det blåste rejält vid start så jag tog ett rev och hissade lilla focken. Ganska snart märkte jag att vinden avtog så och slog ut revet. Ute på öppet vatten med många fartyg i farleden kändes det inte så motiverat att gå fram och byta till stora focken så jag kämpade vidare. När jag vände hemåt så ökade vinden igen så lilla focken fick sitta kvar...

Saphire 27

Picture: http://saphireboats.com

Saphire 27 togs fram för att fortfarande vara trailerbar men med utrymmen för en familj att övernatta samt bra seglingsegenskaper. Båten har kappseglats av duktiga seglare med bra resultat och att den är trailerbar går inte att förneka så det är utrymmet inuti kvar att bedöma. Där måste det kanske till en trendskifte eftersom många familjebåtar anses trånga om de inte är uppåt 37 fot…

Kölen hissas rakt upp så det är bara bulben kvar under botten. Det gör det enkelt att traila men båten blir väldigt vindkänslig när kölen är uppe. Är man två personer ombord är det lätt att succesivt dra upp kölen när man närmar sig trailern men ensam ombord i blåst kan det bli svårt. Det finns också en inre hissanordning att köpa till som lämnar 1,0 meters djupgående. Den är bättre när man ska in till öar i skärgården.

Båten har den typen av motorbrunn för utombordare i sittbrunnen som verkar modernt nu. Ett krångligt system med en stor lucka som måste öppnas och motorn ska vikas ner i en öppnad bottenlucka. Som gjort för att halka eller klämma sig i sjögång. Ett traditionellt motorfäste på akterspegeln gör att tyngdpunkten hamnar längre bak (negativt) men är oerhört mycket enklare att hantera.

Längd: 8,00 m
Bredd: 2,50 m
Djup: 1,70 m med kölen nere
Djupgående hamn: 1,00 m
Djupgående för trailer: 0,50 m
Vikt: 1.300 kg
Köl: 500 kg
Stor: 29 m2
Fock: 15 m2
Gennaker: 70 m2
Code Zero: 35 m2

Läs mer:
http://saphireboats.com

måndag 27 juli 2015

Predict Wind

Picture: http://www.predictwind.com

Predict wind finns både som internetversion och app till mobil/padda. Man kan välja en enklare gratisversion eller olika nivåer på betalversion. Betalar man så får man fler funktioner och bättre upplösning på vädret.

Ett problem med de allt vanligare väderapparna till mobiler är att upplösningen i prognoserna oftast är katastrofalt dålig. Söker man t ex väder för sin hemort så ingår orten i en box (troligen) 100 x 100 km där hörnvärdena interpoleras. Inte så stor sannolikhet att Nynäshamn och Gnesta ska ha samma väder…

Predict Wind har visat sig ge skapliga prognoser för Bråviken som de flesta andra (förutom SMHI) brukar ha svårt för. Även routingfunktionen för t ex segling till Gotland har visat sig ge bra input. PW använder sig av två olika prognosversioner som presenteras och då kan man själv bedöma säkerheten. Visar de samma vindar så bör sannolikheten vara god att det blir så men är det stora skillnader så bör man tänka efter lite till.

Använder man Predict Wind tillsammans med "facit" från Vivakarta så är det lätt att se hur fronter mm rör sig.

Läs mer:
http://www.predictwind.com

http://vivakarta.sjofartsverket.se

Haka 122

Picture: http://www.lerouge-yachts.com/mono_13.htm

Erik Lerouge är nog mest känd för passagemakers och katamaraner. Några är seriebyggen men det finns också många avsedda för one offbyggen. Hakaserien är relativt slanka och lätt byggda. På bilden syns "Lerouge Twin Keel System" som är avsett för att minska djupgåendet och även ge möjlighet att torrsätta båten i tidvattenområden. När båten kränger fungerar läkölen som avdriftshämmare och lovartskölen motverkar krängningen.

Haka 122 räknas som en ULDB och har allt tungt samlat i centrum av båten (t ex motorn under salongsbordet) och kolfibermast för att få bäst prestandat.

Längd: 12,19 m
Bredd: 3,40 m
Djup biquille: 1,75 m
Vikt: 4.000 kg
Kölar: 1.700 kg
Stor: 49 m2
Fock: 39 m2
Spinnaker: 129 m2

Läs mer om båten:
http://www.lerouge-yachts.com/mono_13.htm

Läs mer om kölsystemet:
http://www.lerouge-yachts.com/mono_TKS.htm

lördag 25 juli 2015

Riptide 35

Picture: http://www.bettsboats.com/yachts/recent/riptide35/

Riptide 35 är ritad av Paul Bieker. Kanske inte många i Sverige som känner igen hans namn men han ingick i gruppen bakom Americas Cupbåten Oracle och närmare bestämt de som tog fram de nya foilsen som vände trenden från bara förluster till bara vinster för Oracle! Kika på rodret till den här båten.

Båten är lätt byggd men har fortfarande det som en vanlig familjebåt har förutom dörrar till de olika sovutrymmena. En avskild toa finns i alla fall och pentryt har bra storlek.

För seglingen är det bättre försett. En lätt båt seglar bättre och med djup köl och en bulb långt nere så kränger man inte så mycket. Blåser det mer så tar man in upp till 560 liter vatten i lovart. Propellern fäller man in i botten så den är slät förutom den lilla springan vid luckan.

Kika på storskotet på bilden (klicka på bilden så blir den större). Det är (enligt mig) en klart bättre lösning än det "tyska storskotet" där man leder fram skotet under bommen, sneddar ut till skarndäck och sedan bak till brunnen/winsch. Här får man färre meter skot, färre block och slipper få tamp på däck som rullar under foten eller lika illa ett skot som ligger i en kanal under däcket och möglar…

Längd: 10,72 m
Bredd: 3,43 m
Djup: 2,63 m
Vikt: 2.349 kg
Köl: 1.168 kg
Stor: 50 m2
Fock: 34 m2
Gennaker: 125 m2

Läs mer:
http://www.bettsboats.com/yachts/recent/riptide35/

fredag 24 juli 2015

Enavigo 36 Day Sailer

Picture: http://www.enavigo-yachts.com/en/composite-boats/enavigo-36-ds/

Enavigo 36 Day Sailer är en långsmal seglare med "klassisk" design ovan vattenlinjen men med modern undervattenskropp. Får man tro VPP-tabellen så ska den kunna halka iväg i över 20 knop på undanvind i kulingvindar och kryssa i dryga 7 knop i 10 m/s.

Pga den låga ruffen blir det inte mycket till ståhöjd inne i båten men det utrymme som finns är väl använt med fyra bra kojer, pentry och en bra toa.

Längd: 10,99 m
Bredd: 2,58 m
Djup: 2,20 m
Vikt: 2.500 kg
Köl: 1.020 kg
Stor: 34 m2
Fock 105%: 27 m2
Fock 80%: 21 m2
Gennaker: 95 m2

Läs mer:
http://www.enavigo-yachts.com/en/composite-boats/enavigo-36-ds/


Vivakarta

Picture: http://vivakarta.sjofartsverket.se

Sjöfartsverket har en service som kallas Vivakarta. Det är vindmätare och ibland även annat längs kusten. Här utanför finns vindstyrka (medel och byvind), vindriktning, sikt och vattenstånd. Kul att kika på när man varit ute för att t ex se hur stora vreden varit, när det stora skiftet kom och när vattenståndet förändrades.Tittar man på olika stationer längs kusten är det lätt att se var en kommande front är just nu osv.

Läs mer:
http://vivakarta.sjofartsverket.se

torsdag 23 juli 2015

Django 670

Picture: http://www.mareehaute.fr/wp-content/uploads/D670-EN.pdf

För er (eller ska jag skriva oss…?) som tycker att fjälltält är lite för primitivt så finns Django 670. Den är utvecklad från Maréehaute's Mini 650 D2. Större ruff, kojer och en lite hurts på var sida för pentry och ev. en Porta Potti gör den möjlig att cruisa.

Vikten håller sig på 1.000 kg jämt varav 450 kg i kölen som sticker 1,60 m. Kölen kan dras upp till 0,60 m och tål då båtens vikt tillsammans med de dubbla rodren.

Längd: 6,70 m
Bredd: 2,99 m
Stor: 18 eller 22 m2
Revbar solent: 15 m2
Gennaker: 55 m2

Läs mer:
http://www.mareehaute.fr/wp-content/uploads/D670-EN.pdf

Se video:
https://youtu.be/MYFz9kDIeh0

Railseat

Picture: http://www.hjertmans.se

Vid sidan av roliga båtar vill jag också lyfta fram bra grejer och Railseat hör dit. Den är kilformad och tillräckligt hög på låga delen för att avlasta låren från relingslisten när man sitter i lovart med benen ut. Man har alltså alltid låga sidan mot lovart oavsett om man sitter i lovart eller lä t ex i sittbrunnen.

Railseat gör att det blir varmt under rumpan och den är så gott som halkfri.

Läs mer:
http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/bord-stolor/batkuddar/railseat

onsdag 22 juli 2015

Owen Clarke 401 IRC Offshore

Picture: http://www.owenclarkedesign.com/OCD_401_IRC_Racing_Yacht

Designfirman Owen Clarke har ritat ett antal snabba oceanracers t ex Ellen Macarthurs Open 60 och ett antal Class 40. Nu tar de sin erfarenhet från det området och anpassar skrovformen till mer allround med mer krysspotential och bättre egenskaper i lättare vindar. Skrovet är samma men finns i två utföranden vad gäller rigg, köl och sittbrunn för att passa för offshore eller kustnära bansegling.

Bilden ovan är offshorevarianten med köl och rigg tillbakaflyttad och ett stort J-mått som ger en jättespinnaker. Kombinationen ger möjlighet att köra spinnaker/gennaker brantare och/eller i hårdare vind än vad som är vanligt. Den andra varianten har segelplan och köl mer konventionellt placerat.

VPP-körningar (datorsimuleringar av fartpotential) visar att den bör vara klart snabbare än t ex Ker 40 som är en erkänt snabb båt. Jämförelserna med Class 40-båtar är svårare att utvärdera för där har säkert båtarna sin spets i olika förhållanden. Provmätbrev i IRC pekar mot ett SRS-mättal runt 1,530 vilket är mycket snabbt för att vara en 40-fotare!

Längd: 12,50 m
Bredd: 4,15 m
Djup: 2,73 m
Vikt: 5.110 kg
SA kryss: 102 m2
SA undanvind: 244 m2

Läs mer:
http://www.owenclarkedesign.com/OCD_401_IRC_Racing_Yacht

Ursuit torrdräkt

Picture: http://www.ursuk.fi/se/segling/torrdrakter

Seglarställ är förbrukningsvara - speciellt om man köper Gore Tex som ofta slits snabbt på rumpa och axlar. Men en del verkar bättre än andra och Ursuit har ett mycket gott rykte. De började med dykardräkter och har nu ett brett sortiment till olika sporter.

Seglar man där det är kallt i vattnet kan en torrdräkt vara skillnaden mellan liv och död eller kanske mellan frusen apati ombord på natten och fortfarande taktiskt tänkande och trimmande.

Har man ett hyfsat seglarställ kan man köpa en MPS Multi Purpose Suit och ha den under. Den dräkten är tunnare och inte gjort för slitage och måste alltså ha något ovanpå. Lite billigare och andas superbra. Kan vara ett alternativ?

Läs mer:
http://www.ursuk.fi/se/segling/torrdrakter

tisdag 21 juli 2015

Van Munster GP 26

Picture: http://www.vanmunsterboats.com/our-boats/gp-26/pricing-a-options

GP 26 är en boxregel initierad av ORC. Det finns också en 33-fots och en 42 fots regel. Gemensamt är att de är lätta båtar av det lite slankare typen som fungerar bra allround. Tyvärr finns det alltför många olika båttyper/klasser så ingen av GP-klasserna har blivit så stor som de kanske förtjänar. Framför allt GP 26 borde vara en mycket bra båt som är trailerbar bakom en vanlig familjebil utan några problem med bredlastskyltar/tillstånd osv.

Van Munster är en australisk båtbyggare som gör mycket fina arbeten. Deras GP 26 är ritad av Fred Barrett och ser ut att flyta mycket bra med fint gångläge på alla bogar. De utlovar 10 knop båtfart i 5 m/s och en toppfart på 20+ knop ;-)

GP 26 mått:

Längd: max 7.900 mm
Bredd: 2.200 - 2.550 mm
Djup: max 1.900 mm
Vikt: 1.000 - 1.100 kg
Köl: 450 - 500 kg
P: max 9.900 mm
E: max 3.850 mm
IG: max 9.250 mm (genuafallshöjd)
ISP: max 11.150 (spinnfallshöjd)
J: max 2.900 mm
TPS: max 4.800 mm (gennakerfäste för om mast)

Läs mer:
http://www.vanmunsterboats.com/our-boats/gp-26/pricing-a-options

http://www.orc.org/index.asp?id=52

Video:
https://youtu.be/5qmH8xidUMw

måndag 20 juli 2015

Psaros 33

Picture: http://www.sebschmidt.ch/portfolio/09362/

Psaros 33 är en kul båt som är ganska typisk för de "lake boats" som byggs och seglas i t ex Bodensjön och Gardasjön. Rejält med segel, mycket spartansk inuti men förmodligen fantastiskt kul att segla. Jag tror att en sådan här skulle passa mycket bra även på den svenska ostkusten där vi ofta har lätta vindar men där det ibland piper i ordentligt (t ex på Arkö Runt förra året då vi fick 7 nm läns i 15 m/s på slutet).

Det är Sebastian Schmidt som ritat och än så länge har det byggts sex stycken varav den senaste till den här säsongen. Så det är bara att beställa. Måtten är tänkta så att båten går att transportera i en standard 40-fots container.

Båten har en canting köl som i vertikalt läge kan hissas för att komma in i grunda hamnar eller för att trailas. Som komplement finns två stycken centerbord för att hindra avdriften.

Inredningen är i stort sett bara fyra kojer och möjlighet att ställa in en toa men som jag skrev en gång tidigare så är komforten klart bättre än ett fjälltält ;-)

Längd: 10,0 m
Bredd: 2,84 m
Djup: 1,60 (enbart i hamn) - 2,50 m
Vikt: 2.000 kg
Stor: 48,6 m2
Genua: 30,4 m2
Fock: 21,4 m2
Code Zero: 38,5 m2
Gennaker: 140 m2

Läs mer:
http://www.psaros33.org

http://www.sebschmidt.ch/portfolio/09362/

söndag 19 juli 2015

Båt på trailer

Bilder: http://www.trafikverket.se/Foretag/Trafikera-och-transportera/Trafikera-vag/Transportdispens/Villkor/

En del av båtarna jag skriver om här är trailerbara. Ibland är det enkelt som t ex Code 8 där det inte krävs några extra tillstånd eller skyltar och bara en VW Golf som dragbil. Andra gånger kan det vara besvärligare men med lite kunskap går det att dra även större båtar!

Det finns en myt att det är jättebesvärligt att traila så fort en båt blir över 260 cm bred. Det stämmer inte riktigt för mellan 260 och 310 cm räcker det med Bred lastskyltar och lampor enligt bilderna ovan. OBS att skyltar på dragbil och släp ser olika ut men kika i den nedersta länken så ger det sig.

Vid bredder över 310 blir det mer jobb (bl a varningsbil) men fortfarande inget oöverstigligt hinder så länge man håller sig i Sverige. Men en Mini 650 tillhör alltså den lätta typen att traila.

Vikten på båt och trailer kan bli besvärligare men med Utökad B-behörighet eller BE-körkort blir det oftast OK förutsatt att man har en bra dragbil.

Nyckelordet är "Bred odelbar last" ;-)

Andra länder? EU-reglerna ska vara harmoniserade men tydligen är det mycket besvärligt i Frankrike för en privatperson så förhandla gärna med transport om ni köper båt där...

Läs mer:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/

http://www.trafikverket.se/contentassets/7262d25a82d8406aa36411b6c96cf262/9_transportfordon_baktill_363x281.gif

Pogo 36

Picture: https://www.facebook.com/pages/Pogo-Chantier-Naval-Structures/263630182346?fref=ts

Pogo 36 är i tillverkningsstadiet just nu och jag har inte hittat några bilder på halv- eller helfärdig båt. Skrovmässigt bygger den på Class 40 och Pogo 12.50 med samma Finot/Conq design bakom linjerna.

Riggen är av samma typ som Pogo 12.50 och saknar akterstag. J-måttet är stort och ger ett rejält försegel trots att vanten sitter ända ute vid relingen. Förmodligen kommer den att få ett hissbart hårdvindssegel lite akter om det ordinarie förstaget. Pogo kör med asymetrisk spinnaker på peke och det kommer säkert här också. Det ger en enkel shorthandedsegling med minimal tid på fördäck.

Inredningen som är presenterad har dubbla akterkabiner, pentry och navbord vid negången, solong och toa akter om förpikskojerna. Personligen skulle jag föredra toa akterut för att inte behöva leka rodeo vid sjögång.

Pogo har tagit fram en fällköl som verkar fungera bra. Den har en förtjockning nedtill (bulb) som ger låg tyngdpunkt men tack vare den avrundade utformningen fungerar det att köra motor även med uppfälld köl då spetsen hamnar nära propellern.

Längd: 10,86 m
Bredd: 4,00 m
Djup: 1,10 - 2,93 m
Vikt: 3.600 kg
Köl: 1.090 kg
Krysställ: 74 m2
Gennaker: 120 m2

Läs mer:
http://www.pogostructures.com/en/

https://www.facebook.com/pages/Pogo-Chantier-Naval-Structures/263630182346?fref=ts

lördag 18 juli 2015

No-Crew.se


No-Crew.se startade som en diskussion på Facebook och resultatet blev kappseglingen Harken Solo Challenge 2012. Det var en solokappsegling där det fanns en kortare bana inomskärs och en lite längre utomskärs. Efter första året byttes sponsorn till Roblon och det har också tillkommit en dygnslång utomskärssegling Roblon One Star.

Initiativtagarna har tryckt på att man ska kunna komma med den båt man har men ändå ställt olika säkerhetskrav beroende på vilken bana/kappsegling man valt att vara med på.

Till den kommande Roblon Solo Challenge 15 augusti är det nu 14 båtar anmälda till korta banan och 35 båtar till långa banan.

Läs mer om gänget bakom No-Crew.se och seglingarna:
http://www.no-crew.se

Code 8

Picture: http://www.codeyachts.eu

Andrej Justin är en välkänd konstruktör runt Adriatiska havet och de stora centraleuropeiska sjöarna. Code 8 är en liten trailerbar snabbseglare som dock förutsätter att man har tillgång till kran eftersom kölen är fast. En fast köl spar vikt eftersom båtbotten är enklare att göra stark och det inte finns någon fäll/hissmekanism som väger. Vikten gör att det inte behövs någon stor dragbil och kölen går att skruva loss för längre transporter t ex via färjor. Totalbredden håller sig inom den öppna EU-godkända 2,60 meter så man behöver inget bredlasttillstånd/dispens eller skyltar.

Inne i båten finns "kryphöjd" och fyra kojer men det finns ju folk som gillar att vandra i fjällen och sova i kondomliknande tält så det här är ju lyx jämfört med det ;-)

Akterns utformning gör att rodret har en hyfsad chans att göra sitt jobb även under krängning så Code 8 bör kunna fungera att segla även shorthanded.

Längd: 8,00 m
Bredd: 2,58 m
Djup: 1,80 m
Vikt: 990 kg
Köl: 570 kg
Stor: 32 m2
Fock 1: 20 m2
Fock 2: 14 m2
Code Zero: 40 m2
Gennaker: 90 m2
Gennaker 2: 77 m2

Läs mer:
http://www.codeyachts.eu

fredag 17 juli 2015

Anteros 36

Picture: http://www.anteros-yachts.com/anteros-36/

Anteros 36 är ett bevis på att det går att bygga en båt betydligt lättare än vad majoriteten av "prestandacruisers" väger idag. Ändå finns det mesta i inredningsväg och den har en skaplig kölprocent och tack vare ett hyfsat slankt skrov och djup kölfena så bör det rätande momentet vara bra.

Det finns många bilder på deras hemsida och båten ser ut att segla väl. Bygget är certifierat av Germanischer Lloyds och det bör borga för att beräkningarna gjorts på rätt sätt.

Längd: 10,99 m
Bredd: 3,46 m
Djup: 2,20 m
Vikt: 3.480 kg
Köl: 1.350 kg
Stor: 46 m2
107% genua: 40 m2
Gennaker: 175 m2

Läs mer:
http://www.anteros-yachts.com/anteros-36/

B&G Zeus2

Picture: http://www.bandg.com/en-GB/Products/Zeus2-7/

Zeus2 är en sjökortsplotter som är kompletterad med massor av nyttiga funktioner för seglare. På bilden syns bl.a. Kurs över grund, indikator för rodervinkel, waypoint, verklig vindvinkel, layline för motsatt bog och tidvatten/ström.

Sjökorten kan man köpa från olika ställen som C-Map, Navionics m fl. På sjökortsbilden visas waypoint, aktuell kurs, slag/gippvinkel om man slår/gippar direkt respektive om man slår/gippar senast möjligt för att nå waypoint. De funktionerna förutsätter att man kopplar ihop Zeus2 med logg, kompass och vindgivare.

Läs mer:
http://www.bandg.com/Documents/support/Catalogues/2015/BandG%202015%20Product%20Catalogue%20SWE.pdf

torsdag 16 juli 2015

Egen segling


I yngre år kappseglade jag mycket men nuförtiden blir det oftast bara en eller två lokala seglingar per år. Jag skaffade en mindre båt för några år sedan för att komma ut på egen hand och njuta av skärgården och vattnen häromkring. I går rundade jag Gustaf Dahlén som ser ut att den skulle må bra av lite färg. Men det kanske inte är prio 1 i GPS-navigationens tidevarv?

Seascape 27

Picture: http://seascapenordic.se/seascape/seascape-27/

Seascape 27 kom för ett par år sedan och har sålt i mer än 50 exemplar varav 8 stycken var anmälda till Bohusracet på västkusten häromveckan. Jag gissar att framgången delvis beror på att det är en trailerbar båt som samtidigt är offshorekapabel. Fällkölen gör dock att det krävs kran för sjösättning om man inte har en specialtrailer som är öppen bakåt och har en lång dragstång. Med en sådan kan man förvara båten på land mellan seglingarna och strunta i bottenmålning och spara på bryggplatsavgift.

Båten är redan från start tänkt att fungera bra shorthanded med bl a rullfock och en separat hårdvindsfock på ett inre förstag. Med hjälp av de två seglen, ett par rev i storseglet samt ett par gennakers så har man lätt att anpassa segelytan för olika vindstyrka och riktning.

Inredningen är enkel med ett par långa salongskojer som även går in under sittbrunnen samt en v-koj i förpiken. Det finns plats för en toalett samt ett enlågigt kök.

Längd: 7,99 m
Bredd: 2,54 m
Djup: 0,95 - 1,94 m
Vikt: 1.250 kg
Köl: 600 kg varav 430 kg i bulben
Stor: 28 m2
Genua: 21 m2
Gennaker: 80 m2

Läs mer:
http://seascapenordic.se/seascape/seascape-27/

onsdag 15 juli 2015

MF10

Picture: http://www.merforte.com/#!mf10/c1ysl

MF10 är en cruisinganpassning av skrovet från Sebastian Schmidt's F10. Här har fribord höjts lite och ruffen blivit större så att man har mer utrymme under däck. Riggen har försetts med rulle för stora focken med möjlighet att hissa en hårdvindsfock innanför.

Bodensjön har ganska grunda hamnar så MF10 har, likt många andra båtar där, en köl som går att hissas till acceptabelt djup när man ska in i hamnen. Den går inte att segla i det läget!

Jag tror att det här skulle kunna vara en av de mest optimala segelbåtarna för den svenska ostkusten med bra kryssegenskaper, tillräckligt lätt och styv för att kunna plana i frisk undanvind och så en köl som kan hissas lite för att komma in i naturhamnar. Högre mantåg och annan Cat3-utrustning är småpengar i sammanhanget...

Längd: 10,0 m
Bredd: 3,25 m
Djup: 2,5 m (uppdragbar i hamn till 1,75 m)
Vikt: 2.900 kg
Köl: 1.450 m
Krysställ: 73 m2
Gennaker: 150 m2
Ståhöjd: 1,90 m

Läs mer:
http://www.merforte.com/#!mf10/c1ysl

tisdag 14 juli 2015

Bente 24

Picture: http://bente24.com/html/en/bente24/

Jag mjukstartar nya bloggen med en båt i nedre ändan av spannet. Bente 24 startade som ett diskussionsprojekt mellan en tysk trailerseglare, som ville ha något som var lite större, och designern Alexander Vrolijk från de välkända Judel/Vrolijk. Sedan skapade de en hemsida samt en Facebooksida och presenterade idén och fick massor av input som har lett fram till den färdiga båten.

Bente 24 säljs som en ganska tom båt och sedan kompletterar man med de optionpaket man har råd med eller vill ha. Det innebär att man kan börja segla på hemmavattnen med en billig och lätt båt och sedan komplettera med dynor, pentry, toalett osv när/om man behöver.

Det finns två olika höga riggar och även två kölar att välja mellan. Det kommer också en hissköl för att underlätta trailertransport så man klarar sig utan kran och bara behöver en trailerrramp.

En kul grej är den orangea fasta sprayhooden som både ger bra skydd under segling och regnskydd åt den generösa nedgångsluckan.

Jag har inte sett några kappseglingsresultat men på videor så ser Bente 24 lättmanövrerad och kvick ut. Tomvikten ligger ju bara lite över tonnet och segel finns det så det bör räcka och J/V brukar ju borga för bra allroundegenskaper. En kul båt som är klart intressant med ett grundpris på under 30.000€ segelklar. Nöjer man sig med en spartansk interiör bör den klassa in här i Racer & Cruiser!

Längd: 7,55 m
Bredd: 2,75 m
Djup std: 1,45 m
Djup option djup köl: 1,80 m
Djup lifting: 0,60-1,45 m
Vikt std: 1.350 kg
Vikt m djup köl: 1.200 kg
Stor std: 20 m2
Fock std: 12 m2
Stor option: 26 m2
Fock option: 13,5 m2
Gennaker: 48 m2

Läs mer:
http://bente24.com/html/en/bente24/

https://www.facebook.com/bente24/info?tab=page_info

racerocruiser.blogspot.com

Det här är tänkt att bli en blogg med pladder för att lyfta fram segelbåtar där prestanda prioriterats men som fortfarande är övernattningsbara på ett vettigt sätt. Vettiga tillbehör kommer också att tas med ibland.

Det finns olika indelningar som sportbåtar, racer/sport osv men jag har valt att inte avgränsa mig så men jobbar ändå lite med Vikt/Krysställ för att grovsortera båtar. Det ger lite info om båtens lättvindsegenskaper och om båten klarar att kryssa mot vågor i avtagande vind. Sen finns det självklart möjligheter att rita en hopplös båt som har massor av segel eller en som är lätt och inte har någon kölvikt så den inte är möjlig för en ”vanlig” seglare att klara av…

Mina hemmavatten är den svenska ostkusten och jag seglar oftast solo så mina drömbåtar ligger oftast mellan 8-11 meter. Framtiden får utvisa vad det blir av den här bloggen. Både mina egna intressen och kanske också eventuella kommentarer från (framtida) läsare kan styra vart bloggen hamnar!