lördag 21 november 2015

Virtuell segling

Pictures: http://www.virtualregatta.com/en

I natt var det -6°C, dubbdäcken sitter på bilen och båten står på land under en presenning. Då kan det vara kul att drömma sig bort en stund. Förutom drömmar om olika roliga båtar, mina beställda nya segel och annat så finns det virtuell segling att hänge sig åt.

I morse gick jag i mål i virtuella Transat Jaques Vabre som startar samtidigt som det riktiga racet från Le Havre i Frankrike och har mål i Itajai i Brasilien. På kartbilden ovan syns min röda båt (med rött spår) 31 timmar efter start. Uppe i vänstra hörnet syns en grupp gula båtar som sökte sig ut för att möta en front. Jag valde bort det för jag trodde inte man skulle hinna ut - jag hade fel och deras routingprogram hade rätt. Jag baserar åsikten om routingprogram i att den gruppen höll ihop stenhårt i princip hela vägen.

Själv går jag in med ambitionsnivån att segla själv utifrån de väderprognoser man får och polardiagrammen som finns att studera. Jag sover på nätterna och jobbar på vardagarna så seglandet sker en stund på morgonen, på kvällarna och på helgerna.

Det finns autopilot för kompasskurs och TWA, man kan lägga ut waypoints och man kan lägga kursändringar på klockslag. Seglen byts efter vindvinkel och vindstyrka. Det låter enkelt men om man faller 5° så ökar farten och man hinner kanske fram till ett annat vädersystem? Sådana frågor tycker jag om att fundera på och vill inte använda routingprogram till att lösa uppgiften för hur kul är det att ändra kursen i ett spel pga att en dator säger så? Vore jag själv ute på havet vore läget ett annat för då hade jag fullt upp i att byta segel, stacka utrustning, laga mat, försöka sova, hålla i mig och kanske också vara sjösjuk lite då och då ;-)

Hur gick det då? Jag kom på 383 plats av drygt 18.000 anmälda som valt Class 40-båtar. Om jag läst resultatlistan rätt så kom jag fyra bland svenskflaggade båtar (~50 st svenskflaggade och kanske fler utan nationalitetsflagga). Det fanns också möjlighet att välja Multi 50, Open 60 eller Ultime-klasserna.

Bästa virtuella båt: 23 dygn, 17 timmar, 19 minuter och 7 sekunder
Mitt virtuella resultat: 26 dygn, 18 timmar, 0 minuter och 55 sekunder

Bästa riktiga båt: Le Conservatuer, Yannick Bestaven, 9,24 knop i snitt, 24 dygn, 8 timmar, 10 minuter och 9 sekunder.

Mitt resultat hade räckt till en 5:e plats i det riktiga racet där 14 båtar ställde upp.

Nästa stora utmaning på Virtual Regatta kanske är att utmana Spindrift 2 på det verkliga rekordförsöket jorden runt på Jules Verne Trophy?

Läs mer:
http://www.virtualregatta.com/en

http://www.transat-jacques-vabre.com/en

http://www.spindrift-racing.com/jules-verne/en/live

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar